از طراحی دفاع نکنید، راه حل ارائه دهید

 از طراحی دفاع نکنید، راه حل ارائه دهید

از طراحی دفاع نکنید، راه حل ارائه دهید

هنگام کار کردن با مشتریان، حتماً متوجه این قضیه شده اید که موفقیت یا شکست رابطه مستقیم با برآورده شدن توقعات دارد که خود امری دشوار است. قوانینی وجود دارند که باعث می شوند ارائه شما، جذاب و گیرا واقع شود.

مطمئن شوید کسی از قضیه جا نمانده است

اگر کسی نظری دارد، اطمینان حاصل کنید که آن شخص از ابتدا در جریان کامل پروژه قرار بگیرد. اینگونه، هر ایده ای، نگرانی و یا بازبینی هر چند دیر، نمی تواند مانع پیشرفت پروژه شود.

مشتریان طراحی را به بازاریاب ها، متخصصان IT ،  مدیرعامل ها و سهامداران نشان خواهند داد.همه ی آنها نیز نظر خود را بروز می دهند. اگر طرح بصری کار شما را بتوان در ابتدا با نقشه سایت، کاشی ها و یا نمونه اولیه چه روی کاغذ و چه تولید شده با نرم افزار نشان داد، خیلی زود بازخورد خواهید گرفت.مطمئن شوید که همه کارشما را می بینند.

اگر در ابتدای کار بتوانید اسم و اطلاعات تماس همه ی سهامداران را بدست آورید، می توانید تمام نمونه های اولیه را برای همه بفرستید.

به خاطر داشته باشید، بازخورد گرفتن اجباری است، حتی اگر 2 کلمه باشد، "خوب است".

حضوری ارائه دهید

واقعاً نمی توان تمام جزئیات طراحی که انجام داده اید را تنها با یک ایمیل به مشتریانتان انتقال دهید. هرگز این کار را امتحان نکنید. اگر اینگونه عمل کنید، آنها هیچ ایده ای از اینکه شما چرا و چطور چیزی را طراحی کرده اید ، نخواهند داشت. این کار به سرعت شما را در حالت دفاعی قرار خواهد داد. حتی ممکن است قبل از اینکه فرصت توضیح دادن داشته باشید، منشی در هنگام ارائه ایمیل شما به رئیسش می گوید که طراحی خیلی جعبه مانند شده است و یا اصلاً رنگ ها را نمی پسندد.

برای جلوگیری از پیش آمدن چنین حالت دفاعی، ترتیب قرار یک ملاقات حضوری را بدهید که بتوانید به راحتی به همه نظرات و راه حل های خود را درباره طراحی ارائه دهید. می توانید هر سوال را به بحث رو در رو بکشانید تا اینکه پشت ایمیل خود را مخفی کنید.

"نه" گفتن زیاد، خوشایند نیست

وقتی که طراحی خود را به صورت حضوری ارائه نمی دهید، احتمال آن می رود که با خطر "نه" گفتن زیاد مواجه شوید و به نظر برسد که شما مایل به همکاری نیستید. پروژه متعلق به مشتری است و هنگامی که آنها پول پرداخت می کنند تا محصول بهتری را دریافت کنند، توقع دارند که عضوی از تیم باشند.

در هنگام ارائه حضوری، می توانید پیشنهادات مشتری را بشنوید و امکان توضیح دادن این را دارید که چرا ممکن است این مورد راه حل خوبی نباشد و به تدریج با کمک یکدیگر، به راه حل درست برسید. پروژه در انتها موفقیت آمیز خواهد بود زیرا شما چیزی ساخته اید که بازتاب خواسته های مشتری بر اساس نیاز های کسب و کارشان بوده است و همچنین کاربرانی که با طراحی شما کار می کنند آنرا کاملاً مفید ارزیابی می کنند.

صادق باشید و همکاری کنید

مانند یک حرفه ای صحبت کنید. اگر مشتری اشتباه می گوید، می خواهد که شما اشتباهش را به وی گوشزد کنید و برای آن توضیح دهید. اگر مشتری ایستادگی کرد، از آمار و حقایق اثبات شده استفاده کنید تا از نظرتان دفاع کنید.

ارائه دادن بخشی از فروختن و بخشی از مشاوره گرفتن است. اگر مشتری پیشنهادی را می دهد که شدنی نیست و نسبت به آن پافشاری می کند، سعی کنید تا به توافق برسید. پیشنهادی را ارائه دهید که کم و بیش هر دو سمت را پوشش دهد و همچنین مشتری به آن احترام بگذارد، حتی اگر هنوز هم اعتقاد دارند که ایده ی آنها باید پیاده سازی شود.

موضع خود را در صحبت های گروهی از دست ندهید. اگر چیزی از نظر اخلاقی درست نیست، نظر خود را به گوش همه برسانید. اجازه ندهید تا بخاطر نشنیدن صدایتان، برند خود را لکه دار کنند. دقیقاً به آنها بگویید که چرا ایده آنها اشکال دارد اما همواره جانب احترام را رعایت کنید.

از خود دفاع کنید

اگر نتوانستید به درستی کارتان را ارائه دهید، بهتر است آماده شوید که مقدار بسیار زیادی از کارهایی که فکر می کنید غلط است را انجام دهید.مشتریان و تمام سهامداران، طراحی شما را در طول دو هفته می بینند و با تعداد زیادی ایده های جدید روبرو می شوند. اینجاست که شما با تجدید نظرهای زیادی باید دست و پنجه نرم کنید و یا در شرایط بدتر، ادامه همکاری میسر نخواهد بود.

تدارک یک ملاقات را بدهید تا بتوانید تمام ایده ها و نگرانی های آنها را تحلیل کنید و به آنها بفهمانید که چرا نگرانی های آنها بی مورد است و یا چرا ایده های آنها مناسب نیست.وقتی که در حالت دفاعی هستید، نمی توانید زیاد به طراحی که پیش تر آنرا ارائه کردید اتکا کنید، زیرا ایده های مشتری مرتب مطرح می شوند.

ایده های بدی که ثابت بمانند مثل مگس دور شیرینی هستند، کمی از شما دور خواهند شد ولی به زودی روی شیرینی شما خواهند نشست!

حواستان به همه ی جزئیات باشد

اگر نتوانید بخشی از طراحیتان را توضیح دهید و در حالت دفاعی بروید، بهتر است اصلاً صحبت نکنید.

این اتفاق اغلب هنگامی رخ می دهد که مشتری بیشتر به اشتباهات ایده های خود فکر کرده است تا شما به طراحی که انجام داده اید.

مشاجره نکنید

هنگامی که مشغول ارائه دادن پروژه و یا دفاع کردن از آن هستید، با مشتری که برای این کار پول پرداخته کرده است، مشاجره نکنید.

مشاجره کردن برای شما چیزی را به دست نخواهد آورد و نظرات را نیز تغییر نخواهد داد. در نتیجه باعث توافق نیز نخواهد شد. در حین ارائه پروژه، جلوگیری از پیش آمدن چنین شرایطی بسیار ساده تر است زیرا شما در حال توضیح دادن نتایجی هستید که بر اساس تحقیق و تجربه تان بدست آورده اید.

واقعاً سخت است که کسی بخواهد با آمار و ارقام و تجربه مشاجره کند،پس به خاطر داشته باشید همیشه با آمار و ارقام، از کار خود دفاع کنید.

تأیید کردن

اگر در حال دفاع کردن هستید و  می توانید به صورت حضوری با مشتریتان صحبت کنید، حتماً نتیجه بحث و صحبت ها را تأیید کنید تا همه به طور یکسان از پروژه اطلاع داشته باشند.

وقتی که به شرکت خودتان برگشتید، یک ایمیل تأییدیه به آنها بفرستید تا همه چی مستند سازی شود.

به اشتراک گذاری این مطلب :
آیـا به مشـاوره نیـاز دارید؟
021-88171021
ارتـباط از طریـق تـلگرام