استفاده از روانشناسی در طراحی سایت (1)

 استفاده از روانشناسی در طراحی سایت (1)

استفاده از روانشناسی در طراحی سایت (1)

رنگ آبی باعث آرامش انسان می شود درحالی که قرمز جیغ حس گرسنگی و یا تهدید بوجود  می آورد. ما با بهره گیری از فیلترهای شخصی خودمان دنیا را درک می کنیم، اما قوانین کلی ای وجود دارند که چشمانمان را به خود خیره می کنند.

استفاده از مغز به عنوان نقشه راه

برای درک بهتر از تأثیر طراحی وب بر روی مغزمان ،لازم است که درک کوچکی از عملکرد مغز داشته باشیم. نیاز نیست که حتماً یک جراح مغز باشید تا بتوانید وب سایتی عالی طراحی کنید، اما دانش عملی از نحوه درک مغز، مفید است.

یکی از بزرگترین مفاهیمی که مغز انسان به آن اشتیاق خاصی دارد، نظم است. یک مثال خوب در این باره، تشخیص الگو است. وقتی که با یک محرک مانند متن های تودرتو مواجه شود، به صورت خودکار شروع به پر کردن فضاهای خالی می کند و به سرعت می فهمد که آن متن درباره چیست، زیرا مغز ما عادت به تشخیص الگو دارد و می خواهد آنها را با اطلاعاتی که از قبل دارد تطبیق دهد. پس چگونه می توانیم از این موارد در طراحی وب استفاده کنیم؟ به مثال های زیر توجه کنید:

-کاربران وقتی سایتی را می بینند که دارای سلسله مراتب درختی است، احساس بهتری دارند. به عنوان مثال اگر شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید، بهتر است دسته بندی های خود را اینگونه مشخص کنید: خانه > پوشاک > مردانه > کت .

ارائه الگو های راحت، تنها راه استفاده از مهارت های سازماندهی مغز نیست. ایده استفاده از تشخیص به جای یادآوری نیز از این دسته مهارت ها می باشد.

برای مثال بارها برای شما اتفاق افتاده است که در یک مهمانی و یا جلسه ای، شخصی را می بینید و چهره او را تشخیص می دهید، اما نام او را به خاطر نمی آورید؟ در روانشناسی به این اتفاق "عدم بازیابی نشانه" می گویند. این عمل بسیار خسته کننده است و شما نیز باید حتماً از این مسئله در طراحی وب سایت خود دوری کنید.

استفاده از تشخیص در وب سایتتان، آن را بسیار لذت بخش تر می کند و تجربه ای بهتر را برای کاربران به ارمغان می آورد. زیرا رابط کاربری بهره وری بیشتری را برای کاربران دارد. مثال هایی از این ایده به صورت زیر می باشد:

-گوگل بر اساس جستجو های گذشته، به طور خودکار عبارات شما را کامل می کند.

-سایت های فروشگاهی مانند آمازون و والمارت، اجناسی که به تازگی از آنها بازدید کرده اید را نشان می دهد.

استفاده از این قابلیت ها، سبب ایجاد رابط کاربری بهتری می شود. راه های دیگری نیز وجود دارد که استفاده از وب سایت را برای کاربران لذت بخش تر می کند.

زیبا سازی در طراحی وب

زیبا سازی از دیرباز مورد توجه سازندگان بوده است، با بهره گیری از تکنیک های مدرن روانشناسی، یافتن مواردی که به مغز احساس خشنودی می دهد، سخت نیست. در قسمت بعدی مواردی را بررسی می کنیم که به یک تجربه مثبت و احساس رضایتمندی در مغز منجر می شود.

رنگ

رنگ یکی از مؤثر ترین عواملی است که می تواند احساسات انسان را بر انگیزد. روانشناسی برای ما ارتباط بین رنگ ها و احساسات را اثبات کرده است.به موارد زیر توجه کنید:

قرمز بیان کننده انرژی، طراوت و جوانی است. شبکه CNN از این رنگ برای هشیار کردن کاربرانش برای دریافت اخبار استفاده می کند.

صورتی احساسات زنانه و نرمی را بر می انگیزد. استفاده از این رنگ در محصولات زنان و زیبایی بسیار گسترده است.

سبز ،مثبت اندیشی را ترویج می کند. زیرا رنگ گیاهان و طبیعت است. معمولاً دکمه های تأیید در سایت ها به این رنگ هستند.

آبی ، نماد اعتماد و آزادی است. جای تعجب نیست که این رنگ در بزرگترین شبکه اجتماعی که همان فیسبوک است، استفاده می شود.

به اشتراک گذاری این مطلب :
آیـا به مشـاوره نیـاز دارید؟
021-88171021
ارتـباط از طریـق تـلگرام