چگونه مشکلات بین طراح وب و مشتری را مدیریت کنیم؟

 چگونه مشکلات بین طراح وب و مشتری را مدیریت کنیم؟

چگونه مشکلات بین طراح وب و مشتری را مدیریت کنیم؟

چگونه مشکلات بین طراح وب و مشتری را مدیریت کنیم؟

برخی اوقات یکی از مشتریها ممکن است از شما تقاضای انجام کاری را داشته باشد که خیلی تمایل به آن ندارید و یا احساس بدی به شما دست خواهد داد. همه ی ما می خواهیم مشتریانمان را راضی کنیم، اما چگونه می خواهید مشتری ای را راضی کنید که می خواهد مستقیماً لوگوی یک شرکت دیگر را کپی کند؟ یا از شما می خواهد عملی مخرب را نسبت به رتبه و جایگاه شرکت رقیب اش انجام دهید؟

مهم نیست این اعمال غیر اخلاقی چه چیزی است و یا دلیل شما برای انجام ندادنش چیست، مواجه شدن و مدیریت کردن این شرایط به طور حرفه ای و مودبانه بسیار دشوار است. خوشبختانه فرآیند قابل اعتمادی برای افرادی که به صورت آزاد کار می کنند وجود دارد تا مشتریان غیر قابل کنترل را متوقف کنند و در ادامه از بوجود آمدن مشکلات در اخلاق کاری جلوگیری کند.

امتناع کردن

اول از همه اینکه حتماً به یاد داشته باشید که بهترین گزینه در این شرایط این است که گزینه های مختلف دیگری را برای کار کردن داشته باشید تا مجبور نشوید با اینگونه افراد کار کنید.  مشتریانی که مشکوک به نظر می رسند، اکثراً به دنبال خود دردسر نیز دارند. اگر بعداً در این اتفاقات غیر حرفه ای ردی از شما باشد، مشکلات بیش از آنچه که فکرش را می کردید گریبانگیر شما خواهد شد.

اگر مشتریان بالقوه دیگری دارید که می توانید با آنها کار کنید، خیلی مؤدبانه عذر این مشتریان را بخواهید تا در آینده درگیر مشکلات آنها نشوید. اما چگونه قبل از شروع پروژه مشتری خوب را از بد تشخیص دهیم؟

تجربه خود طراح

در اکثر موارد، بینش خود طراح می تواند تشخیص دهد که یک مشتری وب سایت، از نظر اخلاق کاری مشکل دارد یا خیر. ممکن است احساس عجیبی از صحبت کردن با آنها به شما دست بدهد و یا اینکه از پاسخ دادن صریح به سوالات شما طفره روند.

برخی اوقات نیز در اواسط پروژه، ممکن است مشتری از شما کاری را بخواهد که از نظر اخلاقی، زنگ خطری را به صدا در آورد.پس همواره به گوش باشید و با مشتریان مناسب کار طراحی وب را انجام دهید. ممکن است در ابتدا روی گرداندن از یک مشتری از روی احساس، خنده دار به نظر برسد، ولی در آینده اعصاب و روان شما راحت خواهد بود و از مشکلات حقوقی نیز در امان خواهید بود. همچنین این مشتری ها در مرحله پرداخت مشکلات زیادی را نیز خواهند داشت.

به خاطر داشته باشید شما حرفه ای هستید.

بعضی وقتها درخواستی غیر حرفه ای از جایی که فکرش را هم نمی کنید، پیدا خواهد شد. همه چیز دارد به خوبی پیش می رود تا جایی که مشتری درخواستی نابجا از شما دارد و نمی دانید چطور این موقعیت را مدیریت کنید.

در این نوع شرایط، احتمالاً مشتری وب سایت، فرد نادرستی نیست و صرفاً دچار سؤتفاهم در جهت پیشبرد پروژه شده است.وقتی می بینند که چه چیزی برای رقبای آنها به خوبی کار می کند، تصور می کنند که تغییر دادن و دستکاری آن رویه سودمند نیست و باید همان روش را کپی کرد. به طور کلی می توان گفت که ایده کلی را دارند اما، برای پیاده سازی آن به شیوه اصیل کسب و کار خودشان مشکل دارند.

نکته حائز اهمیت در این موقعیت ها این است که به مشتری وب گوشزد کنید که شما را به عنوان یک فرد حرفه ای استخدام کرده اند تا مشکلات کسب و کار آنها را حل کنید. از به چالش کشیدن فرضیات مشتریان نترسید، زیرا این کار روند انجام پروژه را مؤثرتر می کند.

از نتایجی که از گذشته به آن رسیده اید، برای آنها بازگو کنید تا متوجه شوند که راه های زیادی برای رسیدن به هدف است و صرفاً کپی کردن از یکی از رقبا، چاره ی کار نیست و مشکلات زیادی را در ادامه به بار خواهد آورد. تنها کافی نیست تا به آنها بگویید این کار درست نیست، برای آنها مثال بزنید و نمونه پروژه های موفق و نا موفق را به آنها نشان بدهید.

از جمله ی من که گفته بودم استفاده کنید

بعضی وقت ها هر کاری که از دستتان بر می آید انجام می دهید تا مشتری را متقاعد کنید که کار درست را انجام دهند، اما همچنان به دلایل شما گوش نمی دهند. لازم است که در این مواقع مسئولیت را از شانه خود خالی کنید و تمامی حرف های زده شده را مستند کنید. اگر در آینده بخاطر این مسائل مشکل بوجود آمد، شما با استناد به مدارکی که دارید، هیچ گونه مسئولیتی را نمی پذیرید.

از تمام صحبت های انجام شده، چه رو در رو و چه تلفنی و ایمیلی، نسخه ای تهیه کنید و کپی آن را به مشتری برسانید و از او بخواهید آن را امضا کند. تنها در این صورت است که وقتی جایی از کار به مشکل خورد، مشتری نتواند مسئولیت آن اشتباهات را به گردن شما بیاندازد.

این کار باعث می شود تا مشتریان وب مجبور شوند تا کاری که درست است را انجام دهند. اما اگر این اتفاق هم نیافتاد، می توانید از این مشکل به سادگی بگذرید زیرا هیچ خطر و مشکلی شما را تهدید نمی کند.

 

به اشتراک گذاری این مطلب :
آیـا به مشـاوره نیـاز دارید؟
021-88171021
ارتـباط از طریـق تـلگرام