4 اصل مهم برای خوانده شدن مطالب وبلاگ

 4 اصل مهم برای خوانده شدن مطالب وبلاگ

4 اصل مهم برای خوانده شدن مطالب وبلاگ

روزانه حدود 3 میلیون مطلب در وبلاگ ها نوشته می شود ، پس هیچ کمبودی از این لحاظ وجود ندارد. همه ما معمولاً به وبلاگ های مختلفی سر زده ایم ولی در نهایت تعداد بسیار کمی را بر می گزینیم و آن هم به دلیل خوانایی آنهاست.

معنای خوانا بودن چیست؟ برای شروع در نظر بگیرید که زمان خواننده محدود است و هرآنچه که شما تولید می کنید ، باید ارزش وقت وی را داشته باشد. با در نظر گرفتن این نکته ، موارد زیر را به منظور جذب بیشتر مخاطب برای وبلاگ خود رعایت کنید :

 

1- انتخاب عنوان :

اولین گام برای خوانا بودن ، جلب توجه خواننده است که با عنوان شروع می شود. جالب است بدانید از هر 10 نفری که عنوان را می بینند ، فقط 2 نفر ادامه مطلب را می خوانند. هدف شما در ابتدا رساندن مخاطب به اولین پاراگراف هست ، پس اگر آنها بعد از خواندن عنوان منصرف شوند بقیه زحماتتان به هدر رفته است.

عنوان مطلب شما مانند وضعیت ظاهریتان است ، این به معنای برداشتی است که در اولین نگاه از ظاهر شما می کنند تا به درون شما پی ببرند. بنابراین عنوان شما باید حداقل شامل ویژگی های زیر باشد :

- توصیفی:

خواننده باید دید کلی نسبت به مطلب عنوان شده به دست بیاورد.

-کنجکاوی:

در حالی که محتویات مطلب را توصیف می کنید ، نباید بیش از حد از اطلاعات داخل مطلب را فاش کنید. همچنین عنوان مطلب می بایست به اندازه ای باشد که خواننده را مجاب به مطالعه ادامه مطلب کند.

-ارزشمندی:

چه دلیلی برای خواننده وجود دارد تا مطلب شما را دنبال کند؟ همواره در نظر داشته باشید که پاسخ این سوال تنها دو گزینه دارد ، یا خواننده باید خوشحال تر شود و یا غنی تر.

-زمان بندی:

کاربران معمولاً مطالبی را می خوانند که ممکن است فردا ارزشی نداشته باشد.

هنگامی که عنوان مناسبی را انتخاب می کنید در واقع مابقی تلاشتان به هدر نرفته است ، قابل ذکر است که نوشتن عنوان خوب می تواند تا 500 درصد میزان بازدید از مطلب را افزایش دهد.

 

2- لحن :

شیوه نگارش شما یا همان لحن صحبت با مخاطب تأثیر بسیار زیادی بر خوانایی مطلب شما دارد. مقالات مرتبط با تجارت معمولاً لحنی بی طرف دارند ، سوم شخص نوشته می شوند و حتی از یک پایان نامه خشک تر هستند. در مورد مطالب حرفه ای و تخصصی ، این لحن مناسب است ، اما هنگامی که می خواهید مطلبتان سرگرم کننده و جالب باشد که خواننده را بیشتر درگیر کند ، اینجاست که باید کمی خلاقیت را چاشنی کار کنید و از نگارش های شخصی واهمه ای نداشته باشید.

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید سطح دانش خواننده شماست. اگر مطلبتان را برای تعداد وسیعی از مخاطبان می نویسید ، به خاطر داشته باشید که کاربران مایل اند تا کمی پایین تر از سطح علمی شان بخوانند ، پس از بیان مطالب پیچیده پرهیز کنید.

پیدا کردن این لحن در نگارش کمی زمان و تلاش می خواهد ، اما این کار کمک بسیار زیادی به لذت بخش شدن خواندن مطالب از نویسندگانی که علاقه مند هستید ، می کند.

 

3- حجم مطلب :

در دو بخش حجم مطلب اهمیت پیدا می کند.

در یک طرف افرادی هستند که از مطالب کوتاه و به اصطلاح مفید و مختصر لذت می برند. برخی به راحتی این مطالب کم حجم را در کوتاه ترین زمان هضم می کنند و سریعاً به اشتراک می گذارند. این مطالب معمولا بین 500 تا 1000 کلمه هستند.

در سمت دیگر طرفداران مطالب طولانی وجود دارند. حجم این نوع نوشته ها بین 1500 تا 3000 کلمه هست. مطالعات نشان داده است که این مقدار از کلمات ، بیش از دو برابر به اشتراک گذاشته می شوند و منجر به بازگشت بیشتری به سمت سایت مبدا می شوند و بحث های بیشتری تولید می کنند.

در نهایت شما باید حد تعادل را پیدا کنید. نوشتن متن های طولانی برای عنوان های ساده برای خواننده طاقت فرساست و خیلی از کاربران تمایل به چنین مطالبی ندارند. ابتدا شروع به ایجاد مطالب کوتاه و سرگرم کننده کنید و سپس آنها را پر بار تر کنید و در ادامه آن را بسط و گسترش دهید. این امر کمک زیادی به حرفه ای نشان دادن و پیشتاز بودن شرکتتان، می کند.

 

4- ظاهر :

یکی از مؤثرترین روش ها برای افزایش میزان خوانایی مطلب ، افزودن جلوه های بصری در طراحی سایت و همچنین محتوای مطلب است؛ استفاده از افکت های مناسب ، اطلاعات و تصاویر مرتبط و حتی ویدیو ، تحقق این امر را میسر می کند. برای این کار باید مطالبتان بسیار ساده باشند و فهم آن به سادگی صورت پذیرد.

گرچه تنها افزودن تصویر به مطلب خوانایی آن را بالا نمی برد ، جلوه های بصری سبب متمایز شدن و برجسته تر شدن آن می گردد. معمولاً محتویاتی که حاوی تصاویر هستند ، تا 2 برابر بیشتر به اشتراک گذاشته می شوند.

البته باید مبحث SEO یا بهینه سازی برای موتورهای جست و جو را نیز در مورد محتویات مطلب و عنوان انتخابی ، در نظر گرفت. در حالی که این مسئله را در گوشه ذهن خود نگه داشته اید ، مطالبی که ارزشمند هستند و خواه ناخواه منجر به پخش شدن در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی می شوند ، ارزش بیشتری را برای شرکت شما به ارمغان خواهند آورد. فعالیت های SEO را حول المانهای وب سایت بگردانید تا ترافیک ایجاد کنید و همواره خلاقیت را در کارهای خود به رخ بکشید.

مطالب مورد علاقه شما چه ویژگی ای دارند؟ با ما در میان بگذارید!

به اشتراک گذاری این مطلب :
آیـا به مشـاوره نیـاز دارید؟
021-88171021
ارتـباط از طریـق تـلگرام