مشتریانی که مکرراً از عبارت عجله کن و دست نگهدار استفاده می کنند

 مشتریانی که مکرراً از عبارت عجله کن و دست نگهدار استفاده می کنند

مشتریانی که مکرراً از عبارت عجله کن و دست نگهدار استفاده می کنند

همه ما در چنین موقعیت هایی قرار گرفته ایم ( حتی بعضا همین الان در حال تجربه آن هستیم). پروژه جدیدی را رزرو می کنید و مشتری شما هم نمی تواند تا شروع آن انتظار بکشد. با خوشحالی قرارداد را امضا می کنند و پیش پرداخت آن را هم می پردازند. همه چیز به خوبی و به سرعت هرچه تمام تر در حال پیشروی است.

به عنوان یک طراح مشغول ساخت نمونه اولیه می شوید در حالی که می خواهید پروژه را سر موعد مقرر به دست مشتری برسانید. ایده ها را به گوش مشتری می رسانید و ... سکوت. دقیقاً لحظه ای که فکر می کردید همه چیز طبق روال پیش می رود، صحبت کردن با مشتری سخت می شود. چه خبر شده است؟

شما در این حالت به مشتری برخورد کرده اید که مدام از عبارت عجله کن و دست نگهدار، استفاده خواهد کرد. در این مرحله، ایده ها ماه ها به تعویق خواهند افتاد و وقتی که این تعویق به پایان برسد، علاقه شما نسبت به پروژه نیز به پایان میرسد. به عنوان طراح وب سایت، شما به این دسته از مشکلات بیشتر از مشاغل دیگر برخورد خواهید کرد. تصور کنید لوله آب شما چکه می کند، با خوشحالی به لوله کش زنگ می زنید و از او خواهش می کنید که 6 ماه بعد لوله شما را به سرعت تعمیر کند !

اجازه دهید با هم این دسته از مشتریان را بررسی کنیم و ببینیم برای پیشبرد پروژه های به تعویق افتاده چه کارهایی می توان انجام داد.

آنها می خواهند کار همین الان تمام شود، تا وقتی که کار دست شماست !

دلایل زیادی وجود دارند که یک پروژه ناگهان متوقف می شود. برخی کاملاً موجه هستند. معمولاً بعضی از مشتریان تصور می کنند که تصمیم گیرنده هستند تا اینکه از بالادست با نظرات آنها مخالفت می شود. زندگی همین است و برخی از دلایل بسیار قابل درک هستند، حتی دستگاه های روغن خورده نیز ممکن است روزی خراب شوند.

اما در طرف دیگر آنهایی هستند که همواره عجله ای فوق العاده برای انجام کارها دارند. تا وقتی که نوبت کارکردن خودشان می شود. به طور مثال، مشتری به طرح اولیه شما به موقع پاسخ نمی دهد. برخی اوقات نیز مجبور می شوید پروژه را بدون داشتن محتویات سایت از سمت مشتری به پایان برسانید. به هر حال ممکن است وقتی که تعهد کاری سمت مشتری می شود در نهایت به بن بست بخورید.

وقفه ها کدامند؟

طراحی مشاوره ای

معمولاً وقتی طراحی به صورت مشاوره از چندین نفر انجام می شود، همه خواهان این هستند که ایده خود را در سایت پیاده سازی کنند. اگر در این گروه ها تصمیم گیرنده ای وجود نداشته باشد، پروژه متوقف می شود.

کمبود زمان و منابع

برخی از اوقات نیز مشتری که با وی طرف حساب هستید وظایف بسیار بیشتری نسبت به رسیدگی به امرو طراحی سایت دارد. بسته به شرکتی که در آن کار می کنند ممکن است حتی یک نیروی کار مجانی داوطلب باشد که در این صورت تأمین انرژی و انگیزه در این نوع افراد کمی دشوار است.

از کجا باید شروع کنیم؟

وقتی که با شرکت های کوچک یا متوسط کار می کنید، ممکن است به برخی از رابط ها بر بخورید که تا به حال همچین کارهایی را انجام نداده اند. مثلا تا به حال نیازمندی های وب سایت را جمع آوری نکرده اند و نمی دانند که دقیقاً چه چیزی می خواهند.

چگونه پروژه را به جلو هدایت کنیم

در چنین مواقعی که پروژه متوقف می شود، چندین راه پیش پای شما وجود دارد:

1 – در حالی که منتظر حرکت بعدی مشتری هستید، پروژه های دیگر را انجام دهید

2 – در امور خود فعالیت بیشتری داشته باشید تا پروژه را به جریان بیاندازید

گزینه اول وسوسه انگیز است، اما این سکوت و انتظار نسبت به پروژه بی خطر نیست. در حالی که مشغول کار کردن بر روی پروژه های دیگر هستید و همچنین پروژه های جدید را رزرو می کنید، ناگهان پروژه ای که به تعویق افتاده بود، وقتی که اصلاً انتظار آنرا ندارید، دوباره فعال می شود. چنین اتفاقاتی منجر به تداخل کارها و ایجاد بی نظمی می شوند. قطعاً این دفعه نوبت شماست که به مشتری بگویید صبر کند، اما در نهایت به کدورت خواهد انجامید.

مورد دوم برای هر دو نفر بهتر است. با توجه به موارد زیر، فعالیت خود را با مشتری بیشتر کنید :

بازگذاشتن راههای ارتباطی

اینکه با مشتری مدام در ارتباط باشید تا از وضعیت پروژه مطلع شوید برای اینکه بدانید مشکل آنها کجاست. حداقل کمی از معمای تعلیق پروژه سر در آورده اید.

پیشنهاد کمک بدهید

اگر در هر زمینه ای کمکی از دستتان بر می آید، به مشتری کمک کنید. خواه مسئله استراتژی محتویات باشد خواه تصمیم گیری از بین تعدادی پیشنهاد. تجربه شما می تواند در چنین مواقعی کلید حل ماجرا باشد.

به هر حال تضمینی نیست که فعالتر شدن شما، حتماً به منزله پیشروی پروژه باشد. حرکت دادن بعضی از شرکت ها واقعاً دشوار است. اما باز هم بهتر است از اینکه هیچ کاری انجام ندهیم. شاید این پیگیری دلسوزانه شما، هنگامی که نوبت صبر کردن مشتری می شود، قابل تحمل تر شود.

به اشتراک گذاری این مطلب :
آیـا به مشـاوره نیـاز دارید؟
021-88171021
ارتـباط از طریـق تـلگرام